معبد پنج عنصر – روزنامه تای نین آنلاین

معبد پنج عنصر – روزنامه تای نین آنلاین

[ad_1]

خطوط آغازین آن معمولاً عبارتند از: “Ngu Hanh Five Sisters / Kim Moc Thuy Hoa Tho شما را دعوت می کند تا خانه را با پول ببینید / پول من ، که به طرز ماهرانه ای ساخته شده است / در شرق من عبادت می کنم و می رقصم ، در غرب او زندگی می کند / خانم. به دیدن رئیس برگردید و رقص را تماشا کنید. / برگرد به چنگ و ویولن نگاه کن ، او به سینی طلایی نگاه کرد … ».

این شاید جذاب ترین اجرا از جشنواره عبادت Ba در زیارتگاه های Ngu Hanh باشد. کودکان و بزرگسالان در سالن هنرهای رزمی جمع شده و در آنجا آواز می خوانند و می رقصند.

بزرگسالان اغلب سینی ها و پیشنهادات طلا را با آرزوها به رسانه ها ارسال می کنند. کودکان اغلب حرکات عجیب رقص را تماشا می کنند که به ندرت آنها را در تلویزیون می بینند.

معبد نگو هان در منطقه هو.

جشنواره های بزرگداشت معبد مرمر معمولاً در تقویم قمری در فوریه یا مارس برگزار می شود. این یکی از بسیاری از مراسم عبادی متعلق به ایمان مادر ویتنامی است.

این باور منشأ بسیار قدیمی در دلتای رودخانه سرخ دارد. بعدها ، در اکتشاف و توسعه سرزمین جدید در جنوب ، از قرن 17 به بعد ، تبعیدیان ویتنامی اعمال مذهبی خود را به سرزمین جدید منتقل کردند.

پرستش مادر فعالیت فرهنگی محبوب مردمی است که عمدتاً کشاورزان هستند. بدیهی است که دارای نشاط و انعطاف پذیری قوی است و با باورهای مردم بومی سازگار و هماهنگ است. در سرزمین تای نینگ به طور خاص و در جنوب به طور کلی ، اعتقاد به پرستش الهه مادر چند صد سال است ، از لحظه باز شدن زمین تا به امروز.

حدود 200 سال پیش (1820) ، ترین هوآی دوک در کتاب خود Gia Dinh Thanh Thong Chi فعالیتهای مذهبی را در منطقه جنوبی ثبت کرد. یعنی ، “آنها (مردم) بودیسم را دوست دارند ، به جادو اعتقاد دارند ، به الهه هایی مانند شاهزاده خانم نگوک ، بانوی شرق (خانم بانوی نجیب) ، خانم هوآ تینگ ، خانم توئی لانگ و خانم هنگ ، خانم خان احترام می گذارند. .. “.

بعدها ، برخی از محققان معتقد بودند که رسم پرستش مادر (مادر) در جنوب بیشتر تحت تأثیر تائوئیسم بوده است – دوره افول. مانند نویسنده سون نام در دین میو نام بو ، در گذشته و حال ، یک قسمت وجود دارد: “تائو لائو طرفدار زندگی در طبیعت بدون محدودیت است.

تا می خواهید غذا بخورید و بنوشید ، مطابق نیاز خود لذت ببرید ، با طبیعت دوست شوید ، آزادانه بازی کنید تا عمر طولانی داشته باشید. گروه کر مربوطه ، افرادی که آرزوی یکسانی دارند ، دوست دارند به عنوان یک باشگاه ملاقات کنند ، برای خواندن ، رقصیدن ، رقصیدن وارد دنیای بخور می شوند … “.

تا کنون ، زیارتگاه های نگو هان یا پرستندگان با چو خو یا مادران دیگر هنوز جشنواره هایی را برگزار می کنند که بیشتر شلوغ و رسمی می شوند.

که در آن خواندن و رقص توپ و سینی طلایی ضروری است. البته این در سالهای قبل از همه گیری کووید -19 بود. در دو سال 2020-2021 ، اکثر جشنواره ها متوقف شده اند یا فقط مراسم ارائه داخلی باقی مانده است.

تماشایی ترین مراسم عبادی اخیراً فقط در حرم Ba Chua توسط Fuok Tan (کمون Tan Long) است. همچنین یک محراب برای پرستش زنان نگو ​​هان وجود دارد. این در 5 ژوئن 2020 ، در 24 آوریل ، Canh Ty (ماه بالا) بود ، هنگامی که اوج همه گیری گذشت ، Tay Ninh تازه به حالت “طبیعی جدید” بازگشته بود.

کتاب Dinh Nam Bo ، در گذشته و حال ، توسط دو نویسنده ، Huynh Ngoc Trang و Truong Ngoc Tuong (انتشارات Dong Nai، 1999) همچنین Ngu Hanh Niang را در دسته الهه ها طبقه بندی می کند (فصل چهارم – گردآوری خدایان عامیانه) ، یکپارچه به خانه شهرداری جنوبی).

در واقع ، در تای نین ، علاوه بر زیارتگاه های نگو خان ​​یا زیارتگاه های اختصاص داده شده به بسیاری از “مادران” محبوب ، بسیاری از خانه های شهر نیز دارای نیایشگاه های کوچک برای پرستش پنج عنصر هستند.

طبق مطالعه فوق ، “Ngu Hanh Nuong Nuong 5 الهه هستند که نماد پنج ماده تشکیل دهنده جهان هستند. از آنجا که جهان متولد شد ، نماد زن است ، مردم اغلب آن را “سال مادر” می نامند: Tho Duc Thanh Phi ، Hoa Duc Thanh Phi ، Kim Duc Thanh Phi ، Thuy Duc Thanh Phi و Moc Duc Thanh Phi.

مردم معتقدند که پنج خدای ذکر شده در بالا دارای قدرت با مشاغل مربوط به زمین ، هیزم ، فلز ، تاب ، درختان هستند … بنابراین ، تعداد زیادی از مردم آنها را به ویژه در حومه شهر پرستش می کنند. “

آنها همچنین اضافه کردند که در گذشته معبد نگو هان تنها با صفحاتی که روی محراب قرار داده شده بود عبادت می کرد. اخیراً جنبشی برای جایگزینی لوح ها با مجسمه های سیمانی که نمایانگر پنج ماده در رنگ پیراهن است ، وجود دارد: زرد ، قرمز ، سبز ، سفید ، بنفش.

در مقایسه با وضعیت معابد پنج عنصر در شهر. منطقه Tay Ninh و Chau Thanh ، این شهر قبلاً دارای 2 زیارتگاه Ngu Hanh بود. یکی در محله 5 ، بند 1 ، که مردم آن را محله هو می نامیدند. دو مورد در خیابان Tua Hai ، درست زیر سایه بزرگترین روغن باستانی شهر است. تای نین. در سالهای اخیر ، این معبد تبدیل به زیارتگاهی برای پرستش مادر مقدس لین زینگ شده است که بسیار جادار و زیبا بازسازی شده است.

از نظر زمین ، این خانه ها نزدیک بازارهای شهر است. تای نین. مانند روستای هو ، بسیار نزدیک به بازار قدیمی ، در گوشه Le Loi – Tran Hung Dao امروز.

وقتی اتومبیل وجود نداشت ، مردم عمدتا از طریق کانالها رفت و آمد می کردند. از اسکله نزدیک بازار قدیمی ، قایق از کانال حدود بیش از یک کیلومتر به سمت معبد مرمر پایین می آید.

بعداً ، بازار نزدیک پل Quan یا وضعیت فعلی بازار شهر ، بسیار نزدیک معبد خیابان Tua Hai حرکت کرد. کارگران ، صاحبان امکانات خدمات مربوط به “زمین ، هیزم ، فلز ، آب ، درختان …” برای عبادت در طول سال بسیار مناسب هستند.

در Chau Thanh ، زیارتگاه Ba Ben Thot Not در کمون آن بین از نظر مدل پرستش تغییر کرده است. در آن ، مادران خدا ، مادر زمین و ارباب زمین ، مقامات اصلی روی صفحه را اشغال می کنند ، اما هنوز 2 محراب برای پرستش پنج عنصر وجود دارد.

ردیابی منشاء نشان می دهد که این معبد در ابتدا توسط خانم Hoa Duc Thanh Phi مورد احترام بوده است. این به این دلیل است که وقتی مردم برای اکتشاف به اینجا می آمدند ، هنوز کوههای آبی زیادی وجود داشت ، میاسما ، و دیدن شعله های آتش بر فراز درختان جنگل معمول بود. معبد دیگری در کمون تان لانگ در نزدیکی مرز وجود دارد.

او معروف است که Ba Chua را توسط Nguyen Nhung می پرستد ، اما مجسمه منحصر به فرد پرستش مجسمه 5 Ngu Hanh Niang است ، با لباس کامل ، روسری ، تاج های گلدوزی شده با سنگهای شیشه ای براق زیبا. نوسانات در احترام به مجسمه ها در اینجا نیز ممکن است به این دلیل باشد که در نزدیکی Phuoc Tan یک بازار کک و پرزرق و برق دار وجود داشت.

مردم برای عبادت در محراب Ngu Han در معبد Ba Chua در Puok Tan (کمون Tan Long) عکس گرفته شده در ژوئن 2020.

بنابراین در منطقه شهر. در حال حاضر ، Tay Ninh فقط یک معبد Ngu Hanh در محله هو (خیابان 5 ، بخش 1) دارد. این معبد در ساحل زیبای رودخانه قرار دارد که قبلاً اسکله Mieu نامیده می شد.

به آن اسکله فیل نیز گفته می شود زیرا هر روز گله های گاومیش وحشی و فیل هایی وجود دارند که برای نوشیدن آب و حمام گلی می آیند. بن میلا انبوهی از جنگل های قدیمی را ترک کرد. امروزه هنوز درختان و درختچه های ستاره ای وجود دارد که صدها سال عمر دارند.

درخت پیر تروم با ریشه های بیرون زده در یک دایره به قطر 10 متر مرده است. اما هنوز بوته های بامبو باستانی در همزیستی با درختان بودی وجود دارد که تپه های آجرهای باستانی مانند آجر را برای ساخت برج های کو لام ، چوت مات و بن Than پوش می پوشاند.

برخی از افراد مسن اغلب برای پرستش معبد رفت و آمد می کنند و می گویند به گفته خواهران و مادربزرگ ها ، این معبد بیش از 200 سال قدمت دارد. خانه چوبی قدیمی برای هنرهای رزمی در قاب روی ستون بیش از صد سال وجود داشته است ، اکنون باید به جای کاشی با مقوا راه راه پوشانده شود. اما در مورد معبد اصلی ، که از آجر ساخته شده است ، هنوز 90 سال از عمر آن می گذرد ، چندین بار از کاشی های راه راه تغییر کرده است ، و امسال حامی از آهن راه راه به کاشی تبدیل شد.

معابد نگو خان ​​در شهر تای نین هنوز در تلاش برای کنار آمدن با وزن زیاد و خطر فراموشی انسان هستند.

TRAN VU

(ادامه دارد)



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *